اقتصاد توليد و بازاريابي عناب

اقتصاد توليد و بازاريابي عناب

اقتصاد توليد و بازاريابي عناب

1- مقدمه :

بهبود وضعيت توليد عناب نقش مهمي در اقتصاد و درآمد روستاييان به ویژه منطقه خراسان جنوبی ايفاء مي كند ، اما به دليل عدم بهره وري كافي از امکانات موجود  و پایین بودن اطلاعات بهره برداران از چگونگی کاهش ضايعات اين محصول، درآمد ناشي از آن در سطح پایيني قرار دارد و آنچنان كه بايد نتوانسته است هزينه هاي سازندگي خانواده هاي روستايي و دست اندركاران توليد عناب را تأمين كند ، بنابراين بررسي اقتصادي توليد و شناخت تنگناهاي موجود مي تواند براي برنامه ريزان و   سياست گذاران بخش كشاورزي در سطح ملي و منطقه اي مفيد واقع شود .

2- بازار رساني :

عناب از جمله محصولاتي است كه داراي بازار محدودي بوده و مصرف آن به شکل سنتي است،اين محصول مسير توليدكننده تا مصرف كننده را به صورت سنتي طي مي كند ، عناب به عنوان يك ماده دارویي و بيشتر به عنوان آجيل در خانواده ها مورد استفاده قرار می گیرد .

3- بازار هاي عناب :

بازار هاي موجود عناب شامل سرباغ ، عمده فروشي و خرده فروشي است كه تقريباً 35%عمده فروشي ،35% خرده فروشي ، 25 % خود مصرفی و 5 %  سرباغ  انجام  مي گيرد. بازار سر باغ محدود به سطح باغ مي باشد و فروشندگان اين بازار كشاورزان هستند .اين بازار ممكن است مورد سوءاستفاده برخي از عاملان خريد قرارگرفته و از اين راه موارد ناخواسته اي به كشاورز در فروش و معامله تحميل شود . عوامل بازاريابي سر باغ شامل عمده فروشان خريداران محلي، نمايندگان عمده فروش ، ميدان داران و دلالان مي باشند كه محصول را مستقيماً  از كشاورز خريداري مي كنند .

بازار عمده فروشي در مراكز شهرستانها تمركز مي يابد و فروشندگان اين بازار كشاورزان و خريداران محلي و نمايندگان عمده فروش هستند كه به عرضه اين محصول مي پردازند .

بازار خرده فروشي نيز بدين صورت است كه كشاورز ميوه و محصول خود را مستقيماً به مراكز خرده فروشي تحويل مي دهد و درآمد مناسبي نيز عايد وي می شود. فروش محصول عناب توسط باغداران به دو صورت قطعي و حق العمل كاري مي باشد.

در روش اول محصول با يك قيمتی  فروخته مي شود و ارزش محصول بلافاصله بعد از عامل بازارياب ، دريافت مي گردد و در روش دوم (اماني) باغدار محصول خود را به صورت امانت در اختيار عامل بازارياب كه معمولاً فروشندگان هستند ، قرار مي دهد تا در زماني كه محصول قيمت مناسبی پیدا کند ، فروش صورت گيرد و فروشنده در ازاي آن بين 3 تا 5 درصد ارزش فروش را دريافت مي كند . چون خريداران عمده عناب معدودند در خريد محصول نوعي انحصار به وجود مي آيد و در حقيقت واسطه هاي بازار بيشترين سود را از اين معامله مي برند و به همين دليل است كه قيمت خرید عناب در شهرستانهاي مختلف چندان ثابت نیست ( بی نا م، 1378 ).

4- استراتژیهای swot در عناب :

در این قسمت اهداف بلند مدت واستراتژیها با راهبردهای کلان در سطح منطقه‌ای و یا استانی و در حوزه کشاورزی پیشنهاد می گردد. در استراتژیهای مزبور، راهبردهایی که نمایانگر هدفگیری بازار، تعیین جایگاه در بازار، طراحی محصول، قیمت‌گذاری، توزیع کالا و تبلیغات پیشبردی هستند، ارائه خواهد شد(پویان ،1387).

4-1- قوتها :

1.هماهنگی کامل با شرایط اقلیمی خراسان جنوبی

2.توانایی حفاظت از خاک و جلوگیری از فرسایش

3.امکان تهیه فرآورده‌های متنوع نظیر مربا، آب میوه، مارمالاد، نوشابه، اسانس، ژل و مصارف دارویی

4.منحصر به فرد بودن خراسان جنوبی در تولید عناب

5.توانایی ایجاد اشتغال

6.تنوع گونه‌های زیستی عناب

7.توانایی احیای جنگلهای تخریب شده

8.مصارف پزشکی متعدد

9.کاربرد عناب زینتی در توسعه فضای سبز

10.استفاده از عناب به عنوان پرچین غیرقابل نفوذ در باغها

11.قابلیت استفاده از عناب در صنایع رنگ‌سازی

« 1 2 3 4 5 6 7 8»

دیدگاهتان را بنویسید