رفع شبهه دقیقه لطیفه برخی از علماء در اینکه امام عصری وجود ندارد

رفع شبهه دقیقه لطیفه برخی از علماء در اینکه امام عصری وجود ندارد :

بعضی از علما اهل سنّت که انکار وجود امام عصر کرده­اند شبهه وارد آورده­اند، آن این است که هرگاه غرض از امامت نظام امر دین و دنیای مردم است، چنان­چه شما شیعه می­گویید، پس امام غایبی که شما اقرار به او دارید چون که نمی­تواند تصرّف در امور بنماید وجود او لغو خواهد بود. نصب چنین امامی سفه و عبث خواهد بود. چنین لغو و سفهی بر خدا و رسول بلکه بر امام پیش از آن جایز و روا نیست.

پاسخ :

باری جواب از این شبهه آن است که فواید وجود امام منحصر نیست به آنچه به نظر ابتدائی می­آید تا گفته شود که این فواید در امام غایب نیست. بلکه وجود امام لطف است؛ زیرا که سرچشمه است که فیض از مبدأ فیاض بر او وارد می­شود. و از آن­جا به حیاول حقایق موجودات می­­رسد و سبب نزول خیرات و برکات است و سوی نجات است، هرکس خواهد به او هدایت می­شود. وتد عالم است. روح عالم است که حیات هر ذی حیاتی به او است. به توقّع ظهور او مردم از معاصی مجتنب هستند.

کلام شارح قوشچی که چنان­چه از امام مختفی، مردم خائف­اند از امامی که وجود او مترقّب باشد نیز خائف­اند فاسد است. به جهت وضوح فرق بین این دو شخص. بلکه امامی که موجود باشد و مترقّب­الظهور اتم است در ارتداع از امامی که مترقّب الوجود باشد، زیرا که از زمان وجود تا زمانی که قابل مؤاخذه کردن شود فصلی معتدٌبه در کار دارد. مجملاً امام اتم مظاهر الهی است، و غرض اصلی از خلقت است و تالی مرتبه ربوبیت است. تصرّف امام در ظاهر امور رعیت یکی از فواید وجود امام است؛ بلی اظهر­الفواید است برای ظاهر بینان. به واسطه شومی نفوس و اعمال قبیحه ما که سبب در غیبت حجّت خدا است این یک فایده حاصل نمی­شود. ولی چندین فایده دیگر دارد که اعظم اوها تصرّف در حقایق موجودات و در بواطن اشیاء، که به چشم حقیقت بینان محسوس است. اخبار هم در این باب بسیار است حتی از طرق اهل سنّت. چنان­چه حموینی به اسناد خود از علی بن الحسین علیه­السّلام روایت کرده که فرمودند: «ماییم امام مسلمانان و ماییم حجت­های خدا بر جمیع مردمان. تا اینکه فرمود: ماییم امان اهل زمان چنان که ستارگان امانند بر اهل آسمان­ها را؛ و به سبب ما آسمان­ها بر پا شد، و اگر ما نبودیم آسمان باران نباریدی، و رحمت الهی به احدی شامل نگشتی. و زمین برکت خود را از نباتات و فواکه و معادن و حیوانات آشکار نکردی. اگر پیوسته یک نفر از ما بر روی زمین نبودی، زمین اهل خود را فرو بردی، و یک نفر آن­ها زنده نماندی، و از روزی که خدا آدم را آفریده است هرگز زمین از حجّت خالی نبوده است؛ یا آشکارا یا پنهان. هرگز خالی نخواهد ماند از حجّت خدا تا روز قیامت. اگر ما نبودیم احدی خدا را بندگی نکردی. راوی گوید از آن حضرت پرسیدم آیا چه نفع بخشد به مردم حجّتی که نهان باشد؟ فرمودند: مانند انتفاع مردم به خورشید زمانی که در زیر ابر پنهان باشد»[1]. همین فقره در جواب این شبهه کافی است.

استبعادی که بعضی از باب طول عمر او حضرت کرده­اند مندفع است به نوح و خضر و الیاس و سایر معمّرین. چنان­چه در کتاب­های علیحدّه، اصحاب ما ذکر کرده­اند. علاوه بر اینکه همین طول عمر او بزرگوار در زمان قصر همه معجزه­ایست برای اثبات حقّیت او حضرت.

یا رب به­که بتوان گفت این نکته­که در عالم
دیشب گله زلفش با باد صبا کردم

 

دیدار رخش ننمود آن شاهد هر جائی
گفتا غلطی بگذر ز این فکرت سودایی[2]

اَللّهُمَّ اجعَلنا مِن اَنصارِه وَ احشُرنا مَعَ اِمامِنا وَ الحَمدُلِلّه حَقَّ حَمدِهِ.

 

[1] – فراید السمطین، ج1، صص6-45

[2] – دیوان حافظ، ص403



درج مطالب این پایگاه با ذکر منبع در رسانه های دیگر بلامانع می باشد .